Kamerkoor Sfinx is de nieuwe naam van het voormalig Wilde Gans Kamerkoor.
In februari 2020 is het project Motetten uit de lage landen en Duitsland gestart met 14 zeer ervaren zangers. Door de corona-uitbraak hebben we het project helaas moeten stoppen.
Repertoire laatste project: Geestelijke werken uit renaissance, barok en romantiek van componisten als Lassus, Sweelinck, Bach, Schütz, Brahms en Rheinberger.
Repetities zijn wekelijks op dinsdagavond van 19.45 u – 22.15 u. Daarnaast zijn er enkele repetitiedagen van 10 – 15 u.
Audities zijn individueel en kunnen op afspraak ingepland worden.
De Sfinx in relatie tot dit koor
De symboliek van dit mythische wezen, bestaande uit een leeuw en een vrouw of man (Egypte) of een adelaar en een vrouw (Griekenland), spreekt mij aan. De wijsheid en het mysterie, maar ook vrouwelijkheid en mannelijkheid en de krachten van leeuw en adelaar zijn kwaliteiten die ik hoop in dit koor samen te brengen en hoorbaar en voelbaar te maken. In de Griekse Oedipus-mythe had de sfinx een “onmogelijk op te lossen” raadsel. Dit was: “Wat heeft ‘s morgens vier benen, ‘s middags twee en ‘s avonds drie?” Diverse mensen probeerden het op te lossen en het liep niet goed met hen af. Oedipus kwam en wist het raadsel wel op te lossen. Het antwoord luidde “de mens”. Met ‘s ochtends worden de eerste levensjaren bedoeld, als men nog kruipt (op 4 benen), met ‘s middags worden de jaren dat men zelfstandig loopt bedoeld (op 2 benen) en met ‘s avonds worden de jaren bedoeld dat men met een stok loopt (3 benen). Voor mij is dit antwoord ook antwoord op veel vragen die ik zelf heb. Het komt er steeds weer op neer je menselijkheid te tonen. Als ik vraag: hoe maak ik kwalitatief goede muziek die harten kan raken, dan is het antwoord voor mij: door je menselijkheid te laten zien in het musiceren. Anders gezegd: Ik zoek met dit koor naar hoge kwaliteit (ambacht) van zingen, samen gaand met het laten zien van je menselijkheid. M.a.w. Het gaat niet alleen om het goed of “knap” zingen van noten of het laten horen van techniek, maar ook om het je openen en laten zien van wie je bent als mens. Waarin iedereen op zijn/ haar eigen manier mag groeien en ontwikkelen.
Geschiedenis en opzet
In 2016 heb ik dit kamerkoor opgericht, onder de naam Wilde Gans Kamerkoor. Uitgangspunt hierbij was een plek te bieden aan ervaren (koor)zangers om samen aan een uitdagend repertoire te werken en tot een warme en sprankelende koorklank te komen. Zangers die meedoen zijn doorgaans vergevorderde amateurs en soms professionals; mensen met een conservatorium-achtergrond, meestal geen hoofdvak zang, maar wel met veel zangervaring. Naast stemvastheid speelt ook zangtechniek een rol bij de aannameprocedure.
Het eerste project had als thema “Onsterfelijke Muziek” met als spil Immortal Bach van Nystedt. In het tweede project “Een Muzikale Dag”, werden diverse rituelen van een dag op muzikale wijze vormgegeven. “Stemning” was het derde project, waarin diverse sfeervolle Scandinavische en Schotse stukken op het programma stonden.