Hilde Gams

Hilde Gams is afgestudeerd als koordirigent bij Klaas Stok en Geert-Jan van Beijeren aan het ArtEZ conservatorium in Zwolle. Daarnaast heeft ze Schoolmuziek en West-Afrikaanse percussie gestudeerd aan het Conservatorium van Amsterdam. Ook volgde ze opleidingen koordirectie bij Rob Vermeulen en Caroline Westgeest en volgde ze lessen bij dirigenten Maria van Nieukerken en Tone Bianca Sparre Dahl. Bij Elena Vink studeerde ze zang.

Sinds 2002 werkt Hilde als koordirigent bij diverse koren, van beginnend tot gevorderd en als workshopleider voor zang en percussie bij o.a. Stichting Buitenkunst. Zij verdiepte zich in koormuziek uit de renaissance en vroeg-barok en daarnaast in romantiek en hedendaagse koormuziek. Ook met wereldmuziek weet zij raad. Uit welke periode, genre of windstreek de muziek ook komt, zij zoekt naar de energie en zeggingskracht binnen de stijl en probeert deze zo sprekend mogelijk over het voetlicht te brengen om zangers en luisteraars te beroeren.

In Arnhem dirigeert zij sinds 2009 gemengd koor Divertimento en geeft zij percussielessen aan volwassenen. Sinds september 2019 is zij dirigent bij het Nijmeegse kamerkoor Sequentus, bestaande uit het voormalige Elnoséqué en Tussenkoor. Daarnaast is zij organisator en artistiek leider van kamerkoor Sfinx. Ook verzorgt zij losse zangdagen. In de zomermaanden geeft zij workshops voor volwassenen bij Stichting Buitenkunst.

Als invaldirigent werkt zij bij kamerkoor Ton sur ton in Nijmegen. Ook was zij gastdirigent bij de kamerkoren Mnemosyne, Kalliopé en vocaal ensemble Consorte in Nijmegen, vrouwenkoor Zijdelinks en Muziektheaterkoor de Plaats in Arnhem, repetitor bij het USKO (Utrechts Studenten Koor en –Orkest) en workshopleider bij Stichting Pieterskerkconcerten in Utrecht. Ze was oprichter en dirigent van Projectkoor A325. Na enkele projecten is gekozen voor een vorm met losse zangdagen. Deze krijgen per september 2020 een andere vorm onder de naam Wilde Gans Zangdagen.
Als zangeres was zij betrokken bij Projecten van NEON en MUSA in Utrecht. Momenteel zingt zij in een sextet met diverse dirigeer- en zangcollega’s.

Binnen de West-Afrikaanse percussie verdiepte zij zich in drums en ritmes uit Mali, Senegal en Ghana en studeerde onder meer bij Aly N’Diaye Rose (sabar en bougarabou), Victor Oskam (stokkentechniek en djembé),  Ponda O’Bryan (djembé en douns) en Drissa Koné (Malinese djembé en gongon). Ze studeerde 4 maanden aan het Agoro project in Ghana bij diverse masterdrummers, dansers en zangers. Ook studeerde ze een half jaar bij ethnomusicoloog en percussionist Trevor Wiggins (Engeland), gespecialiseerd in Ghanese ritmes en volgde masterclasses bij ethnomusicoloog Rainer Polak (Duitsland), gespecialiseerd in Malinese ritmes en microtiming.

In haar lessen en workshops verbindt zij luisteren, melodie, ritme, samenklank, techniek en beleving om tot samen musiceren te komen. Hierbij gaan ambacht en bezieling hand in hand. Zij creëert graag een open, veilige en gezellige sfeer en daagt mensen uit om het beste uit zichzelf te halen.